Zima , a przynajmniej ta kalendarzowa już za pasem. Świadczy o tym m.in. mnogość działań reklamowych firm: opony zimowe, akumulatory, płyny do spryskiwaczy
jak również paliwa zimowe .
Od 16 listopada firma Skłodowski Spółka Jawna posiada w ofercie na wszystkich stacji paliw zimowy olej napędowy. Z kolei benzyna spełniająca normy paliwa zimowego jest już w sprzedaży od 1 listopada.
Czym zatem różni się paliwo letnie od zimowego? W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich, np. butanu. Większa prężność benzyny w okresie jesienno-zimowym pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może wynosić maksymalnie 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.
Jedynym parametrem, który w standardowym oleju napędowym zgodnie z prawem zmienia się w zależności od pory roku, jest temperatura zablokowania zimnego filtra. – Jest to temperatura, przy której następuje wydzielenie się na tyle dużej ilości kryształów parafin, że powodują one blokowanie się filtra paliwowego, w wyniku czego paliwo nie jest pompowane do silnika. Dlatego dla oleju napędowego okres zimowy trwa od 16 listopada do końca lutego. W tym czasie w sprzedaży może być jedynie produkt, którego temperatura blokady zimnego filtra nie jest wyższa niż –20°C. W praktyce temperatura ta wynosi poniżej –25°C .Zmiany te wynikają z treści rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (DzU. z 2013 r. poz. 1058). Przepisy wymuszają na producentach, dystrybutorach i detalistach (stacjach paliw) sprzedaż benzyn i oleju napędowego o właściwych dla danego okresu parametrach.
W przypadku benzyn wyróżniane są takie okresy, jak:
- letni – od 1 maja do 30 września,
- zimowy – od 1 listopada do końca lutego,
- dwa okresy przejściowe:
– od 1 marca do 30 kwietnia,
– od 1 października do 31 października.
Natomiast dla oleju napędowego:
- okres letni – od 16 kwietnia do 30 września,
- okres zimowy – od 16 listopada do końca lutego,
- dwa okresy przejściowe:
– od 1 marca do 15 kwietnia,
– od 1 października do 15 listopada.
Oznacza to, że w tych terminach na każdej stacji kierowca ma pewność zatankowania takiego paliwa, którego parametry nie spowodują unieruchomienia auta. Szczególnie w przypadku ujemnych temperatur. – W praktyce jednak już na przełomie października i listopada na bazach paliw wydawane jest paliwo zimowe. W związku z tym na naszych stacjach znacznie wcześniej niż z dniem 16 listopada sprzedawany jest olej napędowy o parametrach zimowych .
Na co zwracać uwagę?
– Przy wyborze oleju napędowego zimą warto zwrócić uwagę na temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP).Dzięki stosowaniu ulepszonego oleju napędowego podczas mrozów zmniejsza się ryzyko procesu wytrącania parafin, których kryształy, w skrajnym przypadku, mogą zablokować filtr paliwa, a w efekcie uniemożliwić dalszą jazdę pojazdu .
Dodatki do paliw
W ofercie stacje paliw Skłodowski Spółka Jawna można znaleźć gamę różnych dodatków, które przeznaczone są do stosowania w okresie zimowym. .
Rady dla kierowców i przedsiębiorców którzy zakupili zbiorniki do magazynowania paliw w naszej firmie oraz dla tych którzy w przyszłości chcą wybrać dla siebie zbiornik z naszej szerokiej oferty , niezależnie od kwestii dodatków warto pamiętać o prostych zasadach eksploatacji, którymi powinni kierować się użytkownicy pojazdów z silnikami napędzanymi olejem napędowym – jest to szczególnie istotne w okresie zimowym. Mianowicie powinniśmy regularnie sprawdzać stan filtra paliwa i utrzymywać go w czystości. Ponadto ważne jest, aby bak samochodu – na ile to możliwe – był maksymalnie wypełniony (należy tankować częściej, mniejsze ilości, ale do pełna). Dlaczego? Otóż w powietrzu (również w zbiorniku paliwa) występuje para wodna, która skrapla się na ściankach baku i w ujemnych temperaturach zamarza. W takiej sytuacji węglowodory parafinowe obecne w oleju napędowym o wiele szybciej się nabudowują, krystalizując na już obecnych kryształkach zamarzniętej wody. Proces ten z kolei może doprowadzić do całkowitego zatkania filtra w temperaturze wyższej niż omówiona wcześniej temperatura blokady.
Jeśli będziemy stosować się do rad fachowców mam nadzieję , że zima minie nam bez większych
niespodzianek , a niskie temperatury nie będą nam straszne.
Poprzedni wpis
Następny wpis